incalzire inainte de andrenament

Cele mai frecvente greseli pe care le facem la sala. Sfaturi utile pentru un antrenament corect.

Interviu realizat in colaborare cu George Ruta, 

fizioterapeut in cadrul centrului Terapie pentru Miscare   5b

  • Cum ne pregatim pentru un antrenament la sala de fitness?

Dupa cum bine stiti, inainte de inceperea unui antrenament la sala, este important sa ne incalzim musculatura, in special pe cea pe care urmeaza sa o lucram. Daca lucram partea de sus, incalzirea se va face in special in zona bratelor, prin mobilizarea acestora in toate amplitudinile de miscare si pe toate planurile. Trebuie sa incalzim foarte bine umerii, spatele si zona cervicala. Daca lucram partea inferioara, trebuie sa antrenam foarte bine muschii picioarelor si articulatiile sale. Incalzirea inainte de antrenament pregateste musculatura si articulatiile pentru efort si trebuie sa intre in rutina fiecarei persoane care merge la sala.

 

  • Ce se poate intampla daca nu ne incalzim corespunzator?

Daca organismul nu este pregatit de inceperea antrenamentului, putem sa ne accidentam, putem sa provocam rupturi ligamentare si intinderi musculare, toate acestea fiind foarte dureroase si uneori traumatizante. Unele persoane intrerup pentru o perioada antrenamentul, pe cand altele renunta la exercitiile care cred ca le-au facut rau.

 

  • Care sunt cele mai frecvente greseli pe care le facem in timpul antrenamentelor la sala de fitness?

Ne antrenam inca de prima data prea mult si cu greutati prea mari. Este prima, dar si cea mai frecventa greseala a incepatorilor. La inceput trebuie sa lucram cu greutati mai mici deoarece organismul nostru, nefiind obisnuit cu efortul fizic, s-ar putea sa resimta foarte intens acest antrenament si sa ne trezim cu o febra musculara crunta a doua zi. De aceea, foarte important este rolul unui instructor pentru inceput, care sa ne explice ce trebuie sa facem si de ce este bine sa facem in acel fel. In plus, lucrand la inceput cu greutati mici, sansele de executie corecta a exercitiilor sunt mult mai mari decat daca am lucra cu greutati mari, care ne pun in dificultate. Este foarte important ca in primul rand sa invatam sa executam corect exercitiile si, pe parcurs, putem mari si greutatea. Insa totul trebuie realizat treptat.

Executia miscarilor. Atunci cand ne aplecam dupa o greutate pentru a ne antrena sau pentru a o lua si a o pune pe bara, trebuie sa fim atenti cum facem acest lucru. Pentru a nu face mai mult rau decat bine, trebuie sa ne aplecam prin flexia genunchiului. Este gresit sa ne aplecam din spate deoarece acest lucru poate provoca dureri la nivel lombar.

Variatia insuficienta a exercitiilor. De regula, femeile antreneaza in mod special partea inferioara, pe cand barbatii, partea superioara. Insa ambele zone trebuie antrenate in egala masura prin alternarea exercitiilor. De regula, barbatii fac 2-3 antrenamente pentru partea superioara intr-o saptamana, executand treptat exercitii pentru toate grupele musculare, dar un singur antrenament pentru partea inferioara. Ori acest lucru nu este corect. Antrenamenul ar trebui structurat la fel ca si in partea superioara, pe grupe musculare. In caz contrar se poate ajunge la o disproportionalitate intre partea superioara si partea inferioara, ce se traduce printr-un aspect inestetic, ce trebuie evitat sau corectat prin echilibrarea antrenamentelor.

  • In aceste conditii, care sunt cele mai frecvent afectate zone in timpul antrenamentelor de la sala?

Genuflexiunile cu bara deasupra capului exercita o presiune foarte mare la nivel lombar si pot aparea durerile de spate. Daca vorbim de greutati mari, tot in cadrul acestui exercitiu pot sa apara dureri si la nivelul genunchilor. De asemenea, facand multe exercitii pentru piept si spate, zona externa a bratelor este neglijata, motiv pentru care pot aparea dureri la nivelul umarului din cauza dezechilibrelor musculare. Aceeasi problema o regasim si in cazul picioarelor, unde nu se lucreaza deloc muschii aductori, adica partea interna a membrelor inferioare. Este foarte important, pentru a nu crea dezechilibre in organism, sa antrenam si muschii mici, care au si ei rolul lor.

 

  • Cat de importanta este hidratarea in timpul antrenamentului?

Hidratarea este foarte importanta in timpul antrenamentului in primul rand deoarece efortul fizic ne face sa eliminam apa prin transpiratie si atunci e bine sa o substituim si sa ramanem hidratati. De asemenea, hidratarea ne ajuta sa ne mentinem articulatiile elastice, iar acest lucru este benefic pentru organism in timpul antrenamentelor.

 

  • Ce facem dupa ce terminam antrenamentul?

Dupa ce terminam antrenamentul, este important sa facem stretching, in special in zonele pe care le-am antrenat. Trebuie sa stam intr-o postura in care muschii sunt intinsi la maxim si sa o mentinem, astfel incat acestia sa revina la elasticitatea lor de dinainte. Ca sa intelegeti mai bine, in timpul antrenamentului, muschii capata un anumit tonus. Datorita efortului fizic, vascularizatia este intensificata, sangele pompeaza in muschi, iar muschii se bombeaza, capatand acea forma placuta ochiului, dar deloc fiziologica. De aceea, stretchingul este foarte important pentru a intinde muschii, a-i scoate din zona de tonus, si a-i aduce din nou la starea lor fiziologica, care este si cea sanatoasa.

 

Comentarii

comments

Logo

Ramai la curent cu noutatile

Join our mailing list to receive the latest news and updates from our team.

Ati fost abonat cu succes!